Hej
Jag läste här har en hel del till det dubbla medborgarskapet (är har härstammar från ett annat forum här) har dock fortfarande har några frågor om det dubbla medborgarskapet.
Kort för mig:
Mitt namn är Pablo, jag är i Brasilien född i, har en tysk mor och en brasiliansk fader (nu avlidne). 4 År gamla, jag kom till Tyskland (separation) och bor i 18 år nu här i Tyskland. Jag har en brasiliansk barnens passport (som naturligtvis har sedan länge passerat) och en brasiliansk födelseattest, också eftersom jag är en tysk pass. Jag skulle nu vilja komma tillbaka efter min studenten till Brasilien, att upptäcka nytt land, språk, familj och kultur.
-Enligt brasiliansk lag, jag är brasilianska, jag bör hämta brasilianska pass lätt även med födelseattest.
-Enligt tysk rätt är jag tyska (härstamning principen?) Mor tyska, brasiliansk far). På min tyska pass är också "tyska" som en nationalitet.
Nu frågor:
-Måste jag ansöka om brasilianska passet innan du anger, eller uppfyller mitt tyska pass som som födelseplats Jaciara (Brasilien) står? Är där lämpliga födelse certifikat nödvändigt att ange?
-Är en resa endast med pass och turist Visum(urspruenglich_geplant) inte möjligt, eftersom jag beroende på brasilianska lag Brasilaner, eller?
-Där kan jag ansöka om dubbelt medborgarskap? Mycket lite information finns om den faktiska tillämpningen... Där ska jag gå? Vem beslutar om jag får ha ett dubbelt medborgarskap?
-Anta I tillämpas för nya brasilianska passport (inkl röstsedel och vad som behövs för detta), jag kan göra detta genom Tyskland ut eller kan detta göras i Brasilien på marken? Får jag i landet utan brasilianska pass?
-Stänger av min tyska medborgarskap genom förvärvet av brasilianska automatiskt? Kan jag lita på rätten till härstamning? (min mamma är ju tyska)
Min stora önskan är att ha båda nationaliteter och att hålla två pass. Jag vill förlora min tyska medborgarskap men naturligtvis på intet sätt genom att köpa min brasilianska.
Är glad varje spets på varje svar!
Tack så mycket

Avsnittet starter